26/6 DAG11 Njupeskär

Idag skulle vi ha vilodag var det sagt, yippie, tänkte vi - sovmorgon och inga jobbiga aktiviteter. Men icke sa nicke, vi skulle gå upp tidigt (8.00) och åka iväg nånstans vid klockan 9.00. De flesta lyckades väl masa sig upp i tid, men vi i vår lägenhet vaknade ungefär 8.50, när jag hörde vad klockan var började jag skratta, men Assars min när han fick veta vad klockan var var ganska kul.
Sen efter en väldigt snabb frukost bar det iväg, Fulufjällets nationalpark och Njupeskär (Sveriges högsta vattenfall; 92 m) var målet och där var vi efter en timme i 4 väldigt varma bilar (i alla fall den jag åkte i). När vi kommit fram så började vi gå mot vattenfallet, som låg två kilometer stig in i urskogen, i ett alldeles för högt tempo och temperatur.
Det var väldigt vackert och mysigt i skogen och efter en stund så såg man in i klyftan där vattenfallet var. Vattenfallet var väldigt mäktigt och när man gick nära var det som att det haglade från sidan, häftigt att det aldrig slutar, utan att det alltid är storm där. Jag tänkte att det vore lite kul att känna på vattnet, och plötsligt låg jag där och plumsade på sidan av det stora vattenfallet. Det var inte så kallt som det kunde verka, utan ganska behagligt faktiskt. Sen gick jag och torkade mig lite, för att sen springa upp till lite snö som låg kvar på andra sidan av bäcken/jokken.
Efter en stund så började vi gå tillbaka, fortfarande i samma dumma tempo av någon outgrundlig anledning. Ungefär halvvägs tillbaka stannade vi för att äta vår efterlängtade lunch, pastasallad som jag tyckte var helt okej, men inte alla andra med mig...
Sen kom vi tillbaka till bilarna och började röra oss hemåt igen, ganska trötta, jag halvsov fram till då Johan svängde av vägen och sa att det var baddags. Mycket skönt efter den varma minibussen. Väl tillbakakomna till idre fjäll och våra lägenheter var det läsning 15.30 med Ann-Sofie och upplevelseledarna, idag pratade vi om nattvard och dop, i pausen då vi skulle hämta ny luft gick jag till kansliet för idre 3-dagars och ritade i min bana från torsdags och pratade lite med kart-Bosse som jag mötte där.
Middag på Charlie's; tacos, vi satt utomhus i skuggan från kvällsolen, sen badade vi och åkte vattenrutschbanan. Jag och Kasper klättrade också klättervägg, kul! Sen dusch och kvällsandakt, som idag anordnades av några duktiga orienteringskonfirmander (det är min tur i övermorgon). Sen möte med morgondagens schema och dagens prestation, till mig för mitt fina bad i njupeskärsfallet! Som pris fick jag en sveaskog-kåsa och en olfar-docka J, och självklart det fina diplomet.

Och nu sitter jag här och är väldigt trött...


Puss och kram och god natt!


Min nominering:


Visst är det skönt med ett svalkande bad,

efter en varm och svettig promenad.

Från sidan såg det ut att vara väldigt kallt,

men med lite eftertanke var det kanske rätt ballt.

Dagens prestation ger vi därför till dig som varken verkar vara rädd för kyla eller vattenfall nej.





Torsten Molitor






















Lunch ute i naturen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0